Aktuelt

Leder industrialisering av robot-løsning som kutter utslipp fra skip

Skrevet av Tronrud Engineering Moss | 14.01.2025

Jotun og Kongsberg Discovery samarbeider om en vaskerobot som reduserer forbruk av drivstoff og eliminerer giftig bunnstoff på større fartøy. Tronrud Engineering Moss har ansvaret for produktutvikling av kabinetter og industrialisering av montasje- og logistikkløsninger, samt testing og leveranser direkte til skip.

Løsningen er døpt Hull Skating Solutions (HSS), en vaskerobot som rengjør skroget på større fartøy som tankskip og cruiseskip under vannlinjen mens skipet ligger til kai eller på vei inn til kai. Prosjektet bunner i at Jotun ønsker å bytte ut tradisjonelt bunnstoff med en ny type giftfri stålmaling. Kongsberg Discovery er valgt som Jotuns teknologipartner for å utvikle vaskeroboten HSS, som holder skroget rent ved å skrubbe vekk alger og fersk groing.

Tronrud Engineering Moss har utviklet dokkingstasjonen for vaskeroboten. Dette er et sett med stålkabinetter kalt Skate Station Rail. Her blir Hull Skateren parkert når den ikke er i bruk. Kabinettene huser også tilhørende styringssystemer, elektro, sikringsskap og tromler for sikringswire og signalkabel. De er konstruert i tynnplate med kraftige dimensjoner for å tåle grønn sjø, det vil si solide naturkrefter på åpent hav.

 

Ansvar for produksjon og industrialisering

I tillegg til produktutvikling, har Tronrud Engineering Moss fått ansvar for produksjon av dokkingstasjonen, som er konstruert av tynnplater, og industrialisering og leveranser av produktet i sin helhet. Kongsberg Discovery (Vessel Robotics) produserer skateren, som fraktes til fabrikken i Moss. Her blir alt montert, pakket som én enhet og sendt til respektive verft eller skip.

Dette samspiller godt med selskapets strategi om å operere som en partner på kompetanse og prosjektledelse gjennom hele verdikjeden med utvikling, produksjon og distribusjon.

La oss se nærmere på løsningen og miljøeffektene:

Vaskeroboten er utstyrt med elektromagnetiske hjul som gjør det mulig å kjøre den vertikalt ut av kabinettet, ned langs skutesiden og under vannlinjen. Her blir skroget vasket rent for groing og alger med en roterende børste.

Rederiene kan lease løsningen som en «rent skrog-tjeneste».

Mer detaljert styres det hele hos Jotun: Landbaserte operatører overvåker og analyserer tilstanden til den nye giftfrie spesialmalingen for å vurdere behovet for skrogvask. Her benyttes algoritmer som tar hensyn til faktorer som gangtid og farvann. Operatørene fjernstyrer roboten og vaskeprosessen trådløst over mobil- og satellittsamband.

Løsningen er ment for både installasjon på nybygg og ettermontering på eksisterende skip.

Les også: – Tronrud Engineering Moss er en forlengelse av vår produksjonslinje

 

Miljøeffekt av rent skrog

Dette betyr at et skrog ikke har behov for bunnstoff, men kun må behandles med giftfri stålmaling som forebygger korrosjon. I dag må slike skip i tørrdokk rundt hvert femte år, skrapes for groing og påføres nytt bunnstoff.

Nå vil skroget holdes rent fortløpende, og miljøeffektene er store:

  • Skip frakter ikke med seg fremmede alger til nye farvann
  • Livet i havet utsettes ikke for giftig bunnstoff
  • Redusert utslipp av klimagasser som følge av redusert drivstofforbruk

Det siste punktet er den desidert mest synlige effekten. Et begrodd skrog gir økt motstand i vannet, og skipet øker drivstofforbruk og utslipp for å opprettholde farten. Med et rent skrog, er beregnet drivstoffbesparelse på mellom 10 og 15 prosent og tilsvarende kutt i utslipp av klimagasser.

Jotun har beregnet miljøgevinsten til at reduksjonen tilsvarer hele Norges samlede utslipp av klimagasser hvert år, hvis alle relevante fartøy tar i bruk vaskeroboten (https://www.kongsberg.com/maritime/campaign/hullskater/hull-skating-solutions/).

Gulroten for rederiene er besparelser på store millionbeløp i drivstoffkostnader, kortere tid i dokk og en mer miljøvennlig profil.

Her kan du se en spennende presentasjon av hele konseptet.

Tronrud Engineering Moss har utviklet det tredelte kabinettet Skate Station Rail baset på tynnplater, med dockingstasjonen og infrastruktur for skrogvaskeroboten Hull Skating Solutions. Virksomheten leder industrialiseringen av prosjektet for Jotun og Kongsberg Discovery.

Smart konstruksjon av tynnplater

Et stålkabinett av lignende type som Skate Station Rail blir ofte konstruert med en platekledd stålramme. Her er løsningen derimot en selvbærende konstruksjon av sammenføyde tynnplater i kraftig stål med tilstrekkelig korrosjonsverdi. Det gir lavere vekt og raskere produksjon. Sømløs dialog mellom 3D- og produksjonsverktøy ga raske iterasjoner i utviklingen av prototypene.

Her må det sies at Tronrud Engineering Moss har prestert en bragd innenfor engineering. Ingeniørene har konstruert dokkingstasjonen etter gitte spesifikasjoner og i tråd med testene som stasjonen skal tåle. Og det byr på flere utfordringer, som:

  • begrenset plass
  • krav til styrke
  • krav til design og utseende

Engineering og produksjon: Smart med én partner på hele tynnplateprosjektet

 

Effektiv norsk produksjon

Nå er flere utgaver installert på skip for utprøving. Å få løsningen over fra prototype-nivået til en jevn årsproduksjon på anslagsvis 50 - 100 systemer fordrer kunnskap om både industrialisering og produksjon for å få det effektivt nok og for å klare å holde slike jobber i Norge.

Hos Kongsberg Discovery er avtalen en strategi om et langsiktig samarbeid med Trond Engineering Moss og morselskapet Trond Engineering på Hønefoss. Mosse-bedriften driver med både produktutvikling, konstruksjon og teknologi. Imidlertid er det først og fremst et produksjonsselskap, med systemer og rutiner for en industrialiseringsprosess som må være på plass rundt en løsning som Hull Skating Solutions.

Avtalen medfører betydelig økning av omsetningen, og Tronrud Engineering Moss forbereder en solid ekspansjon. I tillegg til hele produksjonsapparatet, har tre ingeniører og en prosjektleder vært involvert. Staben på 75 skal utvides betraktelig, med blant annet kyndige personer på montering og flere ingeniører. En ny produksjonslinje etableres, og lokalene utvides derfor med 1000 kvadratmeter.